Wszyscy znamy człowieka, który stworzył mikrokomputer ZX Spectrum, ale mniej osób już wie, że był on także wynalazcą, który zaprojektował różne zadziwiające dzisiaj konstrukcje. Wśród nich znalazł się rower, trycykl, z napędem elektrycznym, i to na kilkadziesiąt lat przed epoką "modą", na tego typu wynalazki.
Rowerek Sinclair C5 to projekt, który na początku lat 80-tych widziany był jako niekoniecznie potrzebna ekstrawagancja. Pozycja jadącego, jak na rower, była dość nietypowa. Kierujący siedział w pozycji półleżącej, a kierownica znajdowała się pod jego kolanami. Jak się później okazało, było to bardzo wygodne rozwiązanie.
Pierwszy trycykl Sinclaira trafił do muzeum na krótko przed ogłoszeniem stanu pandemii w roku 2020.
Równo rok później, na pewnym portalu ogłoszeniowym, pojawił się rower nazwany przez sprzedającego - bolidem....
Za niewielką opłatą, zespół muzeum nabył "bolid" przemalowany na jedyny słuszny dla "agrotuningu" kolor.
Gdy Sinclair C5 w wersji "agrotuning" dotarł, rozpoczęły się w MHKI wewnętrzne dyskusje, co powinniśmy zrobić z tak zdewastowanym egzemplarzem.
Została wybrana opcja odtworzenie rowerka w wersji prototypowej, w kolorze czarnego matu, takiego jak egzemplarz prezentowany (przez pomysłodawcę i twórcę zarazem) ważnym osobom w Wielkiej Brytanii, na początku lat 80 tych.
Rowerek został rozebrany na części i sporządzono listę brakujących elementów do pełnej rekonstrukcji. Były to różne elementy od silnika elektrycznego zaczynając kończąc na naklejkach odbalskowych.
Aby wiernie odwzorować prototyp, karoseria musiała zostać oddana do profesjonalej lakierni, w której pozbyto się "sportowego koloru".
Należało pozbyć się niechcianego lakieru i doprowadzić karoserię do stanu który był stanem pierwotnym. Pozbyto się otworów które zostały zaślepione a były nawiercone pod anteny.
Po całkowitym oczyszczeniu oraz przygotowaniu karoserię poddano przygotowaniu do właściwego lakierowania
Na odpowiednio przygotowane podłoże położono trzy warstwy lakieru uzyskując właściwy efekt.
Następnie przywrócone do stanu pierwotnego zostaną następujące elementy: stalowa rama, zespół napędowy, widełki koła przedniego, mocowanie silnika elektrycznego, pałąk bagażnika. Aby móc przystąpić do kolejnych kroków konserwatorskich, należało dokonać demontażu wszystkich elementów układu jezdnego.
Z pośród wszystkich elementów jezdnych, najszybciej z zabiegów renowacyjnych zakończyły się prace przy kołach. Opony wraz z dętkami wymieniono na nowe, piasty po przeglądzie oraz przesmarowaniu złożono w komplet a felgi oczyszczono z zanieczyszczeń. Tego typu prace konserwatorskie zostały wcześniej przeprowadzone także dla rowerka który do muzeum przyjehał jako pierwszy, a który znajduje się w ciągłej ekspozycji.
W miarę postępu prac będą uzupełniane informacje na tej witrynie.